Napisanie tego postu nie przyszło mi łatwo. Może dlatego, że temat w nim poruszany nie jest prosty, a może dlatego że… od dłuższego czasu nic nie napisałem. Ale się udało i go w końcu popełniłem. W założeniu, ma być to zamykający artykuł do miniserii poświęconej blogowaniu. Pozostałe 2 wpisy znajdziesz pod tymi linkami:
fundament budowania marki w internecie czyli blogowanie część 1
fundament budowania marki w internecie czyli blogowanie część 2
Dlaczego napisałem że ten temat uważam za trudny. Ponieważ nie znoszę lansowania się i tandetnego pozerstwa, które zazwyczaj jest uprawiane na amatorsko prowadzonych blogach (napisze dwa wpisy i już trąbi na lewo i prawo że zajmuje się e-biznesem;)).
Odpowiadaj
Relacje buduje się poprzez komunikację. Najprostszą formą komunikacji na blogu, jest opublikowanie wpisu… i odpowiadanie na komentarze czytelników. Zauważyłem że nie wszyscy to robią, a jest to bardzo skuteczne narzędzie do komunikacji z czytelnikami (i do tego zaimplementowane do jądra systemu, jakim jest nasz blog). Tak więc, jeżeli tylko możesz, to odpowiedz na każdy komentarz na Twoim blogu. To zaprocentuje (w najgorszym wypadku, linkiem wewnętrznym). Poza tym, z komentarzy daje się wyciągnąć sporo wiedzy, oraz… pomysłów na kolejne wpisy! 🙂
Pomagaj
Pisanie wpisu dla samego wpisu nie ma sensu (przynajmniej moim zdaniem, jest to sztuka dla sztuki). Rozwiąż w nim, konkretny problem, a pomożesz wielu swoim czytelnikom…. Będą Ci za to wdzięczni.. będą do Ciebie na stronę wracali, i jeszcze (być może) poinformują o tym znajomych. Tutaj niestety ( albo stety ;)) na nic zda się wszelkie lansowanie się, jeżeli nie posiada się wiedzy w danej dziedzinie. Będąc dobrym „rzemieślnikiem” na pewno sobie poradzisz.
Jakość materiałów
Jakoś dawanego dla czytelników mięska (w postaci wpisów :D) ma wielkie znaczenie. Jeżeli będziemy ich karmić, nudną niepożywną papką, to raczej szybko się oni nam wykruszą. Dobrym pomysłem może być koncentracja na wartości merytorycznej wpisu (jeżeli nie dysponuje się za dobrym stylem pisania, np jak ja … zresztą spójrz na itninja.pl – praktycznie czyste mięsko;)). Oczywiście przed publikacją, wpis koniecznie przeczytaj – chociaż raz, i najlepiej na głos. Do tego jeżeli masz problemy z ortografią, wrzuć tekst do worda czy innego edytora tekstu (właściwie polecam korzystanie z firefoxa – on automatycznie podkreśla błędne słowa). Zawsze warto zadać sobie pytanie – czy ten tekst, jest tak dobry, że ja sam chciałbym go przeczytać? Czy wnosi wartość dodaną do życia czytelnika? Czy zainteresuje go? A może zainspiruje do czegoś? Wreszcie (jak widzisz – na końcu) – jaką korzyść z publikacji tego artykułu odnosisz Ty?
Czytelnik czyli człowiek z problemem
Analizując słowa kluczowe, poprzez jakie trafiają na strony/blogi czytelnicy, można dojść do wniosku, że szukają oni bardzo konkretnych kawałków wiedzy. Dzieje się to też z ludźmi, których do nas odesłaliśmy, np poprzez umieszczenie linku do wpisu, w jakimś tematycznie powiązanym wątku na forum. Oni gdy do nas trafią, to po pierwsze że zostaną dłużej, od przypadkowego surfera, a po drugie że istnieje spora szansa, na to że do nas w przyszłości powrócą. W skrócie – rozwiąż człowiekowi problem, a będzie Ci za to wdzięczny, co może okazać na wiele sposobów (ale o monetyzacji tutaj nie chcę pisać, ponieważ nie jest to tematem tego wpisu). Rozwiązując problemy wielu ludzi, tworzysz własne plemię…. 🙂
Według słownika języka polskiego relacja to „związek zachodzący między ludźmi lub grupami społecznymi”. Dlatego też blog jako taki jest moim zdaniem idealnym miejscem do budowania swojej marki w sieci… a co za tym idzie budowania relacji (w końcu wiedza posiadana przez dobrych rzemieślników lub ekspertów w danej dziedzinie jest bardzo poszukiwana). Szczególnie mam tutaj na myśli relacje biznesowe. Oczywiście to samo można uzyskać poprzez chociażby portale społecznościowe… ale wtedy nie jesteśmy już u siebie.
Partnerstwo przeciwdziała konkurencji
Prowadzenie bloga ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki relacjom nawiązanym przy jego pomocy można zyskać partnera biznesowego (zamiast potencjalnego konkurenta). Dość często blogerzy łączą się w grupy, i wzajemnie promują (jest to wprost nagminne w mlmach robionych w sieci w Polsce). Zwiększa to na pewno ich zasięg, poprzez to że docierają do czytelników, do których normalnie by nie dotarli (np wrzucając link na swoją tablicę w FB). A to z kolei może dać nam dostęp do potencjalnych nowych partnerów do grupy.
Podsumowanie
Blogowanie dla mnie to wspaniała przygoda, która pozwoliła oraz nadal pozwala mi się uczyć nowych, przydatnych a zarazem ciekawych umiejętności. Nie jest ono proste, ale nie jest też poza zasięgiem przeciętnego zjadacza chleba. Kursów, tutoriali, poradników itp. o zakładaniu i prowadzenia bloga jest multum, więc z tym nie ma problemu. Oczywistą oczywistością jest to że nie wszystkim prowadzenie bloga wychodzi. Sam początek jest trudny, ale moim zdaniem powinien każdy tego spróbować. By choćby w przyszłości móc powiedzieć z czystym sumieniem – to nie dla mnie.
Czy da się budować relacje przy pomocy bloga? I tak i nie. Na pewno nie takie jak daje się budować w rzeczywistości. Jeżeli myślimy o budowie relacji, wyłącznie przy pomocy bloga, to możemy niestety się rozczarować. Tak się zwyczajnie nie da. Ale też pozwala on pokazać się drugiej osobie, w taki sposób, w jaki trudno byłoby podczas rozmowy. Tak więc, jako dodatek jest idealny.
A jaka jest Twoja opinia o prowadzeniu bloga? Masz odmienne zdanie jeżeli chodzi o nawiązywanie relacji przy jego wykorzystywaniu? A może uważasz że to strata czasu?
Zapraszam do komentowania! 🙂
Czy da się budować relacje poprzez blogi.
Oczywiście że tak. W dzisiejszym zabieganym świecie ludzie mają mnóstwo na głowie, z dnia na dzień przybywa im nowych obowiązków.
Blogi są fantastycznym dialogiem miedzy Tobą (autorem) a znajomymi (czytelnicy).
Dzięki moim blogom poznałem wielu fantastycznych ludzi których bym nie poznał gdyż są gdzieś tam daleko w otchłani internetu.
Dlatego właśnie o tym napisałem… aby uświadomić nieuświadomionym. Poza tym, tak ale… da się budować relacje, ale trzeba pamiętać o ograniczeniach jakie ma blog. Jest to świetne narzędzie, ale nie nadaje się do wszystkiego, i nie zawsze się sprawdza. Jednak odpowiednio wykorzystane (w połączeniu z innymi narzędziami – dla osiągnięcia efektu synergii), może nam zapewnić „nieuczciwą przewagę”. 😉
Po nagłówku byłam ciekawa tych sposobów, bo budowanie relacji przez Internet nie jest takie proste. Wymieniłeś dwa najprostsze, które tak na prawdę każdy blogujący robi. Tylko wpis wpisowi nie równy.
Oczekiwałam wyszukanych sposobów, ale jestem pozytywnie zaskoczona, bo często rzeczy oczywiste i proste umykają nam.
Rzeczywiście blog jest dobrym narzędziem do budowania relacji z klientem . Szczególnie wtedy, gdy publikowane są merytoryczne treści w niewielkich odstępach czasu, lub autor wchodzi w dyskusje z czytelnikiem. Wtedy liczy się również czas odpowiedzi. Nie wiem dlaczego, ale wiele blogów ma wyłączone komentowanie artykułów – a szkoda.
pozdrawiam wszystkich,
Artur ze sklepu techsat24.pl